bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - Win de ratrace met ruime voorsprong

WIN DE RATRACE MET RUIME VOORSPRONG: 10 SLIMME TIPS

 

Een gezin, een baan, een sociaal leven, tijd voor jezelf… Hoe krijg je dat alles in hemelsnaam georganiseerd en in balans, ook met een hectische septembermaand voor de deur?

 

Toegegeven, het combineren van een baan met een gezin en een sociaal leven is geen sinecure. Maar gelukkig is er hoop, zeker voor wie het ‘slim’ aanpakt: maak het haalbaar, introduceer een aantal ‘goede gewoontes’ in je leven, organiseer jezelf. Zo creëer je zonder al te veel inspanning een leven met minder stress en ballast, meer evenwicht en vooral met meer tijd voor datgene wat er echt toe doet.

 

Met deze 10 slimme tips van life & business coach, organizing expert en spreker Sara Van Wesenbeeck - auteur van onder meer 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' - win je de ratrace met glans:

 

 

TIP 1: Begin er meteen aan, nu

 

Met klagen, morren en discussiëren krijg je je work life-balans niet in evenwicht. Dus, vat de koe bij de horens en ga meteen aan de slag.

 

Actie is de motor van alles. Het is de eerste stap op weg naar verandering - in dit geval naar minder ballast, minder stress, een eenvoudiger en gelukkiger leven.

 

 

TIP 2: Organiseer jezelf

 

Introduceer enkele ‘goede gewoontes’ en routines in je leven en werk. Met slechts enkele van die goede gewoontes maak je meteen het verschil. 'Goede gewoontes' maken je leven een stuk makkelijker en leuker.

 

Integreer goede gewoontes onder meer op de spitsuurmomenten tijdens je dag. Bereid bijvoorbeeld je ochtenden ’s avonds al voor (leg je kleren ’s avonds klaar, dek de ontbijttafel op voorhand), geef je spullen een vaste plaats (zo hoef je geen tijd meer te verliezen met het zoeken naar je spullen)…

 

 

TIP 3: Plan wat meer

 

Bij het runnen van een gezin is het verstandig om te plannen. Op je werkplek vind je het wellicht de normaalste zaak van de wereld dat je een agenda hebt en een to do-lijst opstelt. Waarom zou het thuis dan overbodig zijn? Ook daar is een plan handig, heb je teamleden, moeten taken gedelegeerd en acties uitgevoerd worden.

 

Gebruik je agenda, maak een to do-lijst, op het werk én thuis. Wie plant, kan slim aan de slag met tijd, afspraken en taken. De hoeveelheid to do’s wordt overzichtelijk, je krijgt grip op je tijd, je kunt duidelijke afspraken maken en je komt niet de hele tijd voor verrassingen te staan.

 

 

TIP 4: Leg de lat wat minder hoog

 

Ben jij ook iemand die met minder geen genoegen neemt? Voor wie het allemaal perfect moet: je baan, het huishouden, de kinderen, je partner, je sociale leven? Vermoedelijk heb je tot je eigen scha en schande moeten vaststellen dat je nu eenmaal niet aan die hoge verwachtingen die je jezelf oplegt kunt voldoen.

 

De slimme oplossing ligt voor de hand: leg de lat wat minder hoog, voor jezelf én voor je huisgenoten. Door een stukje los te laten, ben je heus geen minder goede moeder of vader, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

 

 

TIP 5: Maak keuzes

 

‘Keuzes maken’, het lijkt heel vanzelfsprekend. Toch hebben heel wat mensen het er moeilijk mee, want we ‘moeten’ toch zoveel en je wilt niets missen.

 

Vraag jezelf af of de wereld zal vergaan als jij prioriteiten stelt en ernaar leeft of als je een selectie maakt in je taken en to do’s? ‘Less is more’ is een slim adagio voor wie op zoek is naar een betere work life-balans.

 

 

TIP 6: Delegeer

 

Komen àlle taken op jouw schouders terecht? Hoe komt dat toch? Vind je misschien dat jij alles het best alleen kunt doen omdat het dan sneller en beter gaat? Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: delegeer!

 

Aarzel niet om taken uit handen te geven: aan je huisgenoten - jong en oud -, zoek een schoonmaakhulp of een strijkatelier, vraag hulp aan collega’s… Anderen zullen het misschien niet op dezelfde manier aanpakken, maar de taken zullen wel gedaan zijn en zo komt er voor jou (en voor je gezin) heel wat tijd vrij.

 

 

TIP 7: Stop met multitasken

 

Pak je ook honderd dingen tegelijk aan, maar gaat niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent? Of loop je te zigzaggen, waarbij je aan alles begint en overal nieuwe dingen opstart voor het vorige klaar is?

 

Maak ook hier een slimme afspraak met jezelf: doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Je zult meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield en de rust, tijd en voldoening die je hiervoor in de plaats krijgt, zijn van onschatbare waarde.

 

 

TIP 8: Leer de kunst van het stoppen

 

We leven met de illusie dat we extra minuten en seconden kunnen winnen door altijd maar door te gaan, door achter onze laptop te lunchen en nooit te pauzeren. Wie geen pauzes neemt, denkt dat hij goed bezig is.

 

Maar wist je dat je juist veel meer gedaan krijgt en dat je ook effectiever kunt werken als je de 'kunst van het stoppen' leert? Gun jezelf dus regelmatig een pauze, liefst elke keer als je concentratie verslapt (dat is ongeveer om het uur). Verlies dus (schijnbaar) tijd om tijd te winnen... Dàt is de (en een) kunst!

 

 

TIP 9: Maak tijd voor jezelf

 

In je drukke leven is het niet altijd makkelijk om tijd te maken voor jezelf. Sporten, een hobby, een avondje uit met je partner… dat schiet er het eerst bij in als je ‘gezwind’ deelneemt aan de ratrace. Toch is me-time belangrijk én heb ook jij er recht op.

 

Even je zinnen verzetten, nieuwe energie opdoen, je batterijen opladen om er dan weer tegenaan te gaan, daar wordt iedereen beter van: jij, je kinderen en je partner. Noteer ook je me-time systematisch in je agenda en beschouw deze ‘afspraak met jezelf’ als even belangrijk als een afspraak met je baas of met een klant.

 

 

TIP 10: Relativeer

 

Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging.

 

PS: Dit artikel werd onder meer ook gepubliceerd op de Nederlandse website Management Support.

 

 

LEES MEER

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van WesenbeeckLees meer in 'Het handboek voor de spitsuurvrouw', je survivalgids voor de ratrace van elke dag. Het boek van life en business coach Sara Van Wesenbeeck is te koop in de boekhandel in België en Nederland.

 

Life & business coach Sara Van Wesenbeeck schreef eerder ook ‘Het slimme organizing boek’, voor een leven met minder stress en wanorde en 'Het slimme budgetboek', het boek waarmee je elke week minstens 100 euro wint.

 

 

CONTACT

 

Maak van dit jaar je beste jaar ooit! Realiseer het samen met life & business coach, erkend bemiddelaar/mediator, professional organizer, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck.

 

Sara helpt je met plezier - én met kennis van zaken - op weg naar een leven met minder stress, meer evenwicht en meer tijd voor datgene wat er echt toe doet.

 

Contacteer Sara:

 

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain