bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - ‘Pamper’ de ondernemer

‘PAMPER’ DE ONDERNEMER!

14 tips voor slim time- en selfmanagement voor ondernemers

 

 

logo-dagvandeondernemer

 

 

Deze week vrijdag 18 november vindt in België de 'Dag van de ondernemer' plaats. Doel van deze dag is het grote publiek, jongeren, ondernemers en hun beroepsorganisaties alsook politici bewust te maken van het belang van de kmo en het ondernemerschap.

 

Wist je dat de kleine en middelgrote ondernemingen in België goed zijn voor maar liefst 60% (in Europa is dat 85%) van de tewerkstelling? Ondernemers zijn dus een onmisbare schakel in onze economie. Reden te meer om ook de ondernemer zelf eens te ‘pamperen’.

 

Life & business coach, organizing expert, bemiddelaar en auteur Sara Van Wesenbeeck - zelf ook ondernemer, Europees Ambassadeur voor het (Vrouwelijk) Ondernemerschap en Business Mentor bij de Britse Cherie Blair Foundation - coacht ondernemers, start-ups, managers en individuen bij het slimmer managen van leven en werk.

 

Sara schreef 14 tips voor slim time- en selfmanagement voor ondernemers. Dat levert meer op voor de ondernemer, zet belangrijke zaken op de eerste plaats, verlaagt de kosten én… vergroot zijn omzet. Hoog tijd dus om er werk van te maken:

 

 

PAMPER DE ONDERNEMER: 14 TIPS VOOR SLIM TIME- EN SELFMANAGEMENT VOOR ONDERNEMERS

 

 

TIP 1 - Zorg voor een overzichtelijke en ordelijke werkplek

 

Het lijkt een dooddoener, maar een ordelijke werkplek laat je efficiënter en sneller werken. Dat betekent niet dat je elke dag een leeg en ‘spic en span’ bureau moet hebben. Houd eenvoudigweg alles wat je vaak gebruikt binnen handbereik en zorg dat je snel kunt (terug)vinden wat je regelmatig nodig hebt.

 

 

TIP 2  - Werk niet met een gebrekkige administratie

 

Met een overzichtelijke, eenvoudige en transparante administratie (en mailbox) win je heel wat tijd én geld. Gedaan met het nutteloos zoeken naar documenten die ‘verdwenen’ zijn! (Lees ook Sara' blogpost: 'Grip op je administratie in 5 stappen')

 

 

TIP 3 - Plan en maak een to do-lijst

 

Plan je dagelijkse taken en doelen goed en effectief. Trek op het eind van je werkdag even tijd uit om een to do-lijst voor de dag erop te maken en je prioriteiten te bepalen. Zo kun je gerichter werken, de lijst geeft je overzicht en stelt je in staat om je prioriteiten bepalen. Efficiënter en sneller werken is je winst!

 

 

TIP 4 - Stel prioriteiten

 

Als ondernemer komt er dagelijks veel op je af. Je hebt al snel het gevoel dat je tijd tekort komt en de grip op je werk verliest. Door prioriteiten te stellen (je kunt nu eenmaal niet alles tegelijk realiseren) en je belangrijkste werk eerst te doen, zul je minder makkelijk in de verleiding komen om je tijd te besteden aan minder productieve zaken. Zo haal je meer rendement uit je ondernemerschap.

 

 

TIP 5 - Stop met multitasken

 

Loop je ook vaak te zigzaggen en krijg je maar niets afgewerkt? Dan ben je wellicht een bedreven multitasker. Werk elke taak voortaan apart en helemaal af voor je aan een volgende begint. Plan ook tijd in je agenda om je op je taak te kunnen concentreren én ze op die manier snel en efficiënt te kunnen afwerken.

 

 

TIP 6 - Kijk uit voor tijdvreters

 

Tijdvreters liggen de hele dag op de loer. Ze leiden je aandacht af van je doelen, staan je succes in de weg en laten je dingen doen die niet belangrijk zijn voor je werk. Zoek uit waar je tijd verliest en wat je moet veranderen om je doelen in je werk met minder tijdverlies te kunnen bereiken.

 

 

TIP 7 - Leer efficiënt e-mailen

 

E-mails zijn veruit de grootste tijdvreters op je werkplek. Ga er voortaan slim mee om. Een mini-cursus: Zet het geluid voor de inkomende mail af. Win veel tijd door je mails gegroepeerd, maximaal 2 keer per dag, te behandelen. Lees je mails bij voorkeur niet bij het begin van je dag maar op een moment waarop je energiepeil wat lager is.

 

 

TIP 8 - Snoer je stoorzenders ‘de mond’

 

Je smartphone is een echte stoorzender. Van 's morgens tot 's avonds ben je er mee bezig en door dit toestel laat je je van je werk en de belangrijke dingen van het leven afleiden. Niet zo 'smart' als je je werk écht gedaan wilt krijgen en je relaties wil optimaliseren. Zet je smartphone af en toe uit om geconcentreerd te kunnen doorwerken. Laat je voice-mail even voor je werken en beantwoord je berichten later. Je taken afwerken én je telefoontjes in één keer beantwoorden: twee (tijdbesparende) vliegen in één klap!

 

 

TIP 9 - Concentreer je tijdens je werkdag op je werk

 

Als je je tijdens je werkdag door onbelangrijke zaken laat afleiden, is de kans groot dat je nog aan het werk bent op momenten dat je je eigenlijk moet ontspannen. Dat is een vicieuze cirkel die je veel stress geeft, terwijl je geen stap ver komt. Focus op het afwerken van je projecten, niet op werken.

 

 

TIP 10 - Werkplek aan huis? Schil de aardappelen niet tijdens je werktijd

 

Dé grote valkuil bij het thuiswerken is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je komt in de verleiding om bijvoorbeeld huishoudtaken te doen tijdens je werktijd. Gevolg: je moet ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat komt je productiviteit en gezinsleven niet ten goede. Maak een goede planning en een strak werkschema en houd je eraan, maak duidelijke afspraken met je gezinsleden over je werktijden en wat je nodig hebt om goed te kunnen werken. (Lees meer: 'Laat je pyjama in de kast: 9 slimme tips voor prettig en efficiënt thuiswerken'.)

 

 

TIP 11 - Stel niet uit wat je meteen kunt doen

 

Geef ‘uitstelleritis’ geen kans. Je taken tot de laatste minuut uitstellen, geeft veel (onnodige) stress. Plan je taken en werk voortaan meteen af wat je binnen de 2 of 3 minuten kunt doen, en dat is al heel wat: mails beantwoorden, documenten archiveren, afspraken maken en zelfs beslissingen nemen. (Lees ook: '19 redenen (en evenveel oplossingen) waarom je taken uitstelt').

 

 

TIP 12 - Verlies (schijnbaar) tijd om tijd te winnen!

 

Als ondernemer ken je geen uren, je kunt blijven doorgaan. Vergeet niet te pauzeren! Plan altijd pauzes in, zelfs op de drukste dagen en momenten. Gun jezelf geregeld een korte pauze, bijvoorbeeld elk uur 5 of 10 minuten. Neem letterlijk dan even afstand van je taken. Zit niet te 'laptoplunchen', maar neem je middagpauze. Sla ook vakanties niet over. Met opgeladen batterijen werk je daarna veel efficiënter en effectiever verder. Door schijnbaar tijd te verliezen, creëer je heel wat tijd!

 

 

TIP 13 - Leer te starten met stoppen

 

Het is niet omdat je ondernemer bent en je je eigen uren kunt bepalen, dat je systematisch moet overwerken. Altijd verder werken, geen rust of tijd nemen voor jezelf komt je productiviteit niet ten goede. Creëer een 'stoproutine' en maak daarna tijd voor het opladen van je batterijen.

 

 

TIP 14 - Waak over je welzijn

 

Vergeet niet om tijd te maken voor de leuke dingen van het leven. Daar heb je ook als ondernemer recht op. Zorg voor een goede worklife-balans, werk niet harder maar slimmer, neem voldoende slaap, zorg voor goed time- en selfmanagement en voor tijd voor je dierbaren en voor de leuke dingen van het leven. Daar wordt iedereen beter van!

 

 

 

LEES MEER

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van WesenbeeckLees ook:

 

  • 'Het handboek voor de spitsuurvrouw', Sara's recentste boek boordevol tips voor vrouwen én mannen om het spitsuur in je leven beter te leren hanteren en de regie van je leven weer in handen te nemen.

 

  • Sara schreef ook 'Het slimme organizing boek' en 'Het slimme budgetboek', uitgegeven bij Lannoo. Bestel nu een door Sara gesigneerd exemplaar.

 

 

 

© Sara Van Wesenbeeck

© Sara Van Wesenbeeck

 

  • Of ga met personal coach Sara Van Wesenbeeck in zee voor 'Coaching on board' en navigeer naar succes en geluk. In een unieke, rustgevende en inspirerende setting - varend op de Friese wateren, aan boord van een motorjacht, ver weg van drukte en onrust - én onder begeleiding van ervaren personal coach Sara Van Wesenbeeck werk jij de barrières weg die het vlot functioneren of een stressvrij leven in de weg staan.

 

Met 'Coaching on board' krijg je weer wind in de zeilen, verzet je je bakens, neem je de regie weer in handen en navigeer je naar succes en geluk!

 

 

CONTACT

 

Op zoek naar meer (kwali-)tijd? Een goed draaiende agenda? Naar een betere worklife-balans? WIl je met meer 'comfort' kunnen werken? Meer klanten? Meer plezier in je werk? En kun je daarbij een duwtje in de rug gebruiken?

 

Sara Van Wesenbeeck - Life en business coach - Auteur van Het handboek voor de spitsuurvrouw - Foto Ellen Goegebuer2Contacteer life & business coach, erkend bemiddelaar, spreker en auteur Sara Van Wesenbeeck om dit in een coachingtraject samen met jou te realiseren:

 

 

  • +32 (0)470 52 70 52

 

  • info@plusorganizing.be

 

 

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain