bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - Lang leve je opgeruimde ‘ik’!

LANG LEVE JE OPGERUIMDE 'IK'!

 

Hou deze lente grote schoonmaak in je hoofd. Krijg weer grip op je leven. Herwin je energie en passie. Maak ruimte voor creativiteit. Win me-time.

 

Droom je ook van een goed geolied leven waarin alles op rolletjes loopt, waar je alles onder controle hebt en waar ‘stress’ en ‘wanorde’ niet in het woordenboek staan?

 

Life & business coach, organizing expert en auteur van onder meer 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' Sara Van Wesenbeeck coacht je op je werkplek en thuis én in dit artikel om met succes je losse eindjes aan elkaar te knopen.

 

En… wist je trouwens dat alles begint met het eten van een kikker?

 

Tijd voor... de grote schoonmaak

 

Heb je vandaag de kinderen naar je werk meegebracht en je lunchpakket aan school afgezet? Lijkt je huis en je bureau elke dag een beetje meer op oorlogsgebied? Ben je voortdurend aan het jongleren met tijd, taken en spullen? Telt je dag altijd te weinig uren? Dan is het hoog tijd voor een grondige schoonmaakbeurt.

 

Gelukkig hoef je daarvoor niet te transformeren in een poetsrobot die in één ruk het hele huis of je leven aan de kant zet. Dit voorjaar pakken we het anders aan. We laten een frisse bries waaien door onze gedachten, we halen het stof van onze gewoontes, we schrappen ‘stress en ‘wanorde’ uit het woordenboek en kloppen de winterslaap uit onze kleren.

 

Houd grote schoonmaak in je hoofd! En krijg weer grip op je leven. Herwin je energie en passie. Maak ruimte voor creativiteit en win me-time.

 

In de startblokken

 

Maar... hoe en waar begin je met het vlotter laten lopen van je leven en werk, met die acties die leiden tot meer energie en een betere levenskwaliteit? Toegegeven, het is niet eenvoudig, want meestal ontbreekt het je aan tijd, is (of lijkt) de berg taken veel te hoog en je doelen onhaalbaar, heb je het al zo vaak geprobeerd maar zonder succes. Toch ligt een 'opgeruimd' leven (in de brede zin van het woord) voor iedereen binnen handbereik.

 

Bedenk dat je sowieso een reeks mooie vooruitzichten hebt: een rustige start van de dag voor jou en je gezin, nooit meer moeten zoeken naar je spullen of documenten, al je deadlines kunnen halen, meer gedaan krijgen in minder tijd, je rekeningen op tijd betaald, een lege inbox, een ruimer budget, gezonder leven, meer tijd voor je dierbaren en voor de leuke dingen van het leven. Kortom, meer rust, overzicht en energie in je leven, je huis, je gezin, je werk én je hoofd.

 

Aan de slag

 

Om een heel jaar lang van deze 'lenteschoonmaak' te kunnen genieten, zul je in de eerste plaats een aantal 'goede gewoontes' uit de kast moeten halen. Die maken je leven efficiënter, overzichtelijker, eenvoudiger, vlotter en dus ook aangenamer.

 

Goede gewoontes kunnen voor jou het verschil maken tussen stress en energie, wanorde en overzicht, ziek en gezond.

 

Ik stel met plezier een aantal van mijn favoriete slimste ‘goede gewoontes’ voor. Het zijn geen geheimen en je hebt goede antennes als je deze nuttige tips en tools al had opgepikt, maar je bent wellicht ook het levende bewijs dat ze niet of niet vaak genoeg in de praktijk worden toegepast, met stress, onrust in je hoofd en wanorde tot gevolg.

 

Reden te meer om ze toch eens uit te proberen én vooral ook vol te houden.

 

  • Eet elke dag een kikker

Eet elke ochtend een kikker en de rest van je dag zal vlot verlopen (Blijf toch maar even verder lezen voor je me voor gek verklaart). Begin met je moeilijkste of belangrijkste taak of opdracht, je zwaarste klus. Dat is jouw ‘kikker’: die eet je aan het begin van de dag, dan heb je het ergste tenminste gehad; de rest is ‘peanuts’ in vergelijking met het verorberen van dat glibberige en pokdalige wezen. En als je op zoek bent naar een échte uitdaging, is de kikker kussen uiteraard ook het proberen waard, maar dat is een ander verhaal.

 

  • Laat 3 minuten het verschil maken

Stel niet uit wat je meteen kunt doen. Dit is een van de slimste goede gewoontes die in je leven altijd en overal van pas komt. Uitstellen behoort voortaan tot het verleden! Volg de drie-minuten-regel: stel niet uit wat je binnen twee of drie minuten kunt afhandelen. Op die korte tijd kun je heel wat doen, zelfs beslissingen nemen.

 

  • Houd pen en papier altijd bij de hand

Alles opschrijven, mag je echt een wondermiddel noemen. Het levert meteen resultaat op: het haalt de ballast uit je hoofd en maakt plaats voor rust en creativiteit. Noteer je to do’s, taken, ideeën op één plaats, in een notitieboekje dat je overal kunt meenemen. Minder stress en meer energie is het resultaat. Dat geef ik je op een blaadje.

 

  • Alles heeft en plaats en er is een plaats voor alles

Het gebeurt wel eens vaker dat we de weg naar onze spullen kwijt zijn. Je krijgt er een slecht humeur en een hoop stress van. Zoeken naar spullen is pure tijdverspilling, het is zo zonde van je tijd én je energie! Geef alles vanaf nu een vaste plaats, en dan ook nog eens de meest logische plaats. En leg je spullen na gebruik altijd meteen terug op die plaats.

 

  • Beloon jezelf en geniet

Wat doe jij als je een klus hebt geklaard, als je een succes hebt geboekt op weg naar je doel? Gewoon doorgaan, zoals (bijna) iedereen, en zo je leukste goede gewoonte uitstellen? Dat is zonde, vind je niet? Beloon jezelf. De kracht van een beloning is niet te onderschatten. Ze laadt je batterijen weer op, stuwt je vooruit, geeft je een (soms broodnodig) duwtje in de rug. Laat de beloning niet aan je voorbijgaan. Geniet van de positieve energie en de kracht die ervan uitgaat.

 

Ga meteen aan de slag met je nieuwe goede gewoontes, introduceer en veranker ze in je leven en voor je er erg in hebt kun je de vruchten van je slimme acties plukken. Je opgeruimde en bruisende ‘ik’ is geboren! En daar zullen jij en iedereen die je lief is, flink van genieten.

 

PS: Dit artikel is ook gepubliceerd in Markant Magazine van maart 2012.

 

 

LEES MEER

 

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van Wesenbeeck

  • Artikel 'De grote schoonmaak anno 2013' - Vitaya Magazine

In het aprilnummer van Vitaya Magazine vind je tips en tricks van life & business coache en professional organizer SaraVan Wesenbeeck om anno 2013 (en ook in 2015) een geslaagde lenteschoonmaak te kunnen houden én er een heel jaar lang de vruchten van te kunnen plukken.

 

  • 'Het slimme organizing boek'

Meer nuttige tips voor het slimmer organiseren van jezelf, je gezin, je leven en werk vind je in ‘Het slimme organizing boek, voor een leven met minder stress en wanorde’ (uitgegeven bij Lannoo) van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck.  Bestel hier een door Sara gesigneerd exemplaar van 'Het slimme organizing boek'.

 

(Sara schreef ook 'Het slimme budgetboek', het boek waarmee je elke week 100 euro wint!)

 

CONTACT

Ben je op zoek naar meer tijd? Naar meer evenwicht in je leven en werk? Naar slimme oplossingen voor je overvolle mailbox, je teveel aan spullen en papieren? Meer ruimte in je budget? Wil je eindelijk je plannen kunnen realiseren? Minder stress en meer grip op je leven creëren?

 

Life & business coach, bemiddelaar, professional organizer en spreker Sara Van Wesenbeeck biedt een opgeruimd antwoord op al je vragen. Ze coacht je doelgericht, enthousiast en discreet bij het managen van jezelf, je tijd, je leven en werk, bij het bereiken van je volle potentieel. Met als resultaat minder stress en meer tijd voor datgene wat er echt toe doet.

 

Contacteer Sara:

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain