bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - Laat je pyjama in de kast!

LAAT JE PYJAMA IN DE KAST:

9 TIPS VOOR PRETTIG EN EFFICIËNT (THUIS)WERKEN

 

 

Beluister hier ook de slimme tips voor prettig en efficiënt thuiswerken

van life & business coach en professional organizer Sara Van Wesenbeeck

(n.a.l.v. de allereerste 'nationale thuiswerkdag' op 28 oktober 2010)

OP JOE FM, RADIO NOSTALGIE EN RADIO 2 

en op BNR Nieuwsradio.

 

 

 

Thuiswerken zit in België en Nederland in de lift. Thuiswerken heeft heel wat voordelen, zoals een betere werkverdeling voor de werknemers, verhoogde efficiënte en productiviteit, een betere spreiding van het woon-werkverkeer en minder CO2-uitstoot.

 

Vooral in Nederland is thuiswerken populair. Dat blijkt onder meer uit het recente onderzoek van het CBS, het Centraal Bureau voor Statistiek in Nederland.

 

In België is er wel nog wat werk aan de winkel. Heel wat initiatieven moeten het thuiswerken aanmoedigen. Zo vindt elk najaar in België 'De nationale thuiswerkdag' plaats, een initiatief om de voordelen van flexibel werken in de verf te zetten. Maar ook tijdens het jaar geven steeds meer bedrijven hun medewerkers de gelegenheid om een of meerdere dagen van thuis uit te werken.

 

Life & business coach, organizing expert, spreker en auteur van onder meer 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' Sara Van Wesenbeeck heeft een reeks nuttige tips klaar om prettig en efficiënt thuis te werken en van je thuiswerkdag op alle vlakken een succes te maken.

 

Een van Sara's belangrijkste adviezen luidt: laat je pyjama in de kast!

 

TIP 1 - Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk

 

Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudtaken, of met een bezoek aan de dokter, of met een boodschap…

 

Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders gaat je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds later doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd.

 

TIP 2 - Maak een goede planning en volg een strak werkschema

 

Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen controle…

 

Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo vermijd je dat je (systematisch) overuren gaat maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.

 

TIP 3 - Laat je pyjama in de kast

 

Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuiswerkt, laat zijn pyjama in de kast…

 

TIP 4 - Creëer een prettige werkplek

 

Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis.

 

Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor je werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een goed bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting…

 

TIP 5 - Houd alle bureauspullen binnen handbereik

 

Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder in het oog te houden voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies en afleiding als je de nietjesmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of je bureau moet verlaten telkens de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.

 

TIP 6 - Maak goede en duidelijke afspraken met je huisgenoten

 

Maak duidelijke afspraken met je huisgenoten over:

  • Je werktijden: Hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
  • Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: Mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?

 

Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je een pauze nemen sàmen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.

 

TIP 7 - Maak goede afspraken met je familie en vrienden

 

De verleiding is groot voor familie en vrienden om even bij jou binnen te springen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms-en.

 

TIP 8 - Houd je aan de routine van op kantoor

 

Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van op kantoor. Je werkt, neemt een pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water geven of een ommetje in de tuin kunt maken…

 

TIP 9 - Geniet!

 

Geniet op je thuiswerkdag van het feit dat je niet in de file hebt moeten staan!

 

 

Op zoek naar meer nuttige tips voor het slimmer organiseren van je tijd, je leven en werk?

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van WesenbeeckLees 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' (uitgegeven bij Lannoo) van life & business coach Sara Van Wesenbeeck. Het boek is te koop in Vlaanderen en Nederland en staat boordevol nuttige en haalbare tips om de ratrace van elke dag het hoofd te bieden.

 

 

 

 

 

 

 

CONTACT

 

Ben je in je werkomgeving op zoek naar het realiseren van groei en verandering? Wil je optimaal en effectief functioneren en communiceren? Je volle potentieel bereiken?

 

Wil je zelf, je team of individuele medewerkers beter leren omgaan met stress? Of prioriteiten kunnen bepalen, al je deadlines kunnen halen, makkelijker kunnen afbakenen, neen leren zeggen of delegeren? Eindelijk grip krijgen op je mailbox, tijd en agenda?

 

Heb je nood aan persoonlijke coaching bij het bewaren en bewaken van je worklife-balans of om de dagelijkse (werk)stress te leren hanteren? En houd je eraan om dit alles duurzaam aan te pakken?

 

Dan ben je bij life & business coach, conflictbemiddelaar en organizing expert Sara Van Wesenbeeck aan het juiste adres! Sara coacht je met plezier - en met kennis van zaken - bij het bereiken van al je nieuwe doelen.

 

Contacteer Sara Van Wesenbeeck:

 

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain