bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - Gevonden: (kwali)tijd!

GEVONDEN: (KWALI)TIJD!

 

10 slimme tips waarmee je elke dag heel wat (kostbare) tijd wint!

 

 

- LEES OOK -

Sara's tips & tricks voor slim timemanagement kun je ook lezen

in het septembernummer (2013) van Goed Gevoel.

 

 

Kinderen, een partner, het huishouden, een carrière, een sociaal leven, tijd voor jezelf… Er is veel te doen en véél te weinig tijd en dan kan het wel eens mank lopen: je krijgt stress, een slecht humeur en niets raakt meer afgewerkt. Toch is er hoop, want wie het ‘slim’ aanpakt, kan een leven creëren met minder stress en ballast en vooral met meer tijd voor dat wat er écht toe doet.

 

Met deze 10 slimme tips van life & business coach, professional organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck (Sara is ook auteur van onder meer 'Het handboek voor de spitsuurvrouw') win je elke dag heel wat (kostbare) tijd:

 

TIP 1 - Ga aan de slag met ‘goede gewoontes’

Introduceer enkele ‘goede gewoontes’ en routines in je leven en werk, die maken meteen het verschil. Integreer goede gewoontes onder meer op de drukke momenten van de dag. Bereid je ochtend ’s avonds al voor: leg je kleren klaar, dek de ontbijttafel… Je wint tijd en rust in de ochtend, en dat levert ook tijdens de rest van de dag grote tijdwinst op.

 

TIP 2 - A (wo)man needs a plan

Als je jezelf, je gezin, je werk en dus ook je tijd slim wil managen, is plannen belangrijk. Met een slimme planning heb je altijd een stapje voor op de ‘tijdvreters’ in je leven. Gebruik je agenda niet alleen op het werk, maar ook thuis, want ook daar is heel wat te doen en dus te plannen. Als je plant, kun je slim aan de slag met je tijd, afspraken en taken en ben jij meester over je tijd.

 

TIP 3 - Stop met multitasking

Pak je ook honderd dingen tegelijk aan, maar gaat niets echt goed omdat je je aandacht voortdurend over verschillende taken aan het verdelen bent? Of loop je te zigzaggen, waarbij je overal nieuwe dingen opstart voor het vorige klaar is? Doe voortaan één ding per keer, werk dat volledig af en pak dan pas iets nieuws aan. Je zult op korte tijd veel meer voor elkaar krijgen dan je ooit voor mogelijk hield.

 

TIP 4 - Geef al je spullen een vaste plaats

Loop je ook de hele dag te zoeken naar je spullen? Of is ‘spullen verplaatsen’ een fulltime job geworden? Gek kun je ervan worden. Bovendien is het tijdverspilling en dat is zonde. Je spullen slim managen doe je zo: geef alles voortaan een vaste plaats, en – zeker niet vergeten – leg alles na gebruik altijd meteen terug op die plaats. Zo hoef je nooit meer te zoeken naar je spullen en win je zeeën van tijd. En zorg meteen ook voor wat minder spullen. Elk ding dat je hebt, kost tijd want je moet het afstoffen, onderhouden, herstellen, een plaats geven… Een slimme tip: voor elk ding dat je koopt doe je een of twee dingen weg en jij wint meteen meer tijd.

 

TIP 5 - Breng orde in je digitale leven

E-mail(en) is veruit één van onze grootste tijdvreters, want we zijn er dag en nacht mee bezig.  Pak het voortaan slim aan, met deze snel-cursus: zorg voor een overzichtelijke mappenstructuur, leer werken met een lege inbox, lees elke mail maar één keer en beslis meteen wat je ermee gaat doen, zet het ping-geluid van de inkomende mail af zodat je je aandacht bij je taak kan houden. Win veel tijd door je mails gegroepeerd, twee à drie keer per dag te behandelen, in plaats van telkens als ze in je mailbox vallen. Lees je mails alleen op het werk en niet thuis. Zet je gsm, smartphone of computer af en toe eenvoudigweg uit.

 

TIP 6 - Maak keuzes en stel prioriteiten

Schrappen, minderen, prioriteiten stellen… veel mensen hebben het er moeilijk mee omdat er zoveel ‘moet’. Vraag jezelf af of de wereld zal vergaan als jij de schaar zet in het aantal taken, als je de duur en de lengte aanpast? Door genoegen te nemen met minder, ben je heus geen minder goede moeder of vader of baas of collega, maar je krijgt er wel (innerlijke) rust en meer tijd voor in de plaats. Aan jou de keuze.

 

TIP 7 - Zeg eens wat vaker ‘nee’

Je bent niet verplicht om op elke vraag ‘ja’ te antwoorden. Door ‘nee’ te zeggen, baken je je taken en werk af en zorg je ervoor dat niet alles systematisch in jouw mand terechtkomt. Met slechts dat ene woord win je meer tijd dan je ook maar kunt vermoeden.

 

TIP 8 - Delegeer

Gooi het roer om en maak een nieuwe afspraak met jezelf: delegeer! Geef taken uit handen: aan je huisgenoten - jong en oud -, huur schoonmaakhulp of een tuinman in, werk samen met een strijkatelier, vraag hulp aan collega’s… Anderen zullen het misschien anders en minder snel doen, maar de taken zijn wel afgewerkt en de gewonnen tijd kun jij aan iets leuks besteden.

 

TIP 9 - Verlies (schijnbaar) tijd om tijd te winnen

Vergeet niet te pauzeren! Ja, ook daar kan je heel wat tijd mee winnen. Plan altijd pauzes in, korte of lange, zelfs op de drukste dagen. Neem letterlijk even afstand van je taken, strek de benen. met opgeladen batterijen werk je daarna veel efficiënter verder. Door schijnbaar tijd te verliezen, creëer je heel wat tijd!

 

TIP 10 - Relativeer

Relativeer, behoud je gevoel voor humor, bewaar de glimlach. Als er ondanks al je voorbereidingen en acties toch nog wat ‘misgaat’, laat de moed niet zakken, lach, maak een grapje en denk dan aan al die keren dat het wél goed ging. Voor elk probleem is er immers een oplossing.

 

LEES MEER

 

Meer slimme tips voor persoonlijke efficiëntie en slim timemanagement vind je in ‘Het slimme organizing boek’ (voor een leven met minder stress en wanorde) van life & business coach, professional organizer en auteur Sara Van Wesenbeeck. 'Het slimme organizing boek' is uitgegeven bij Lannoo.

 

Sara schreef ook ‘Het slimme budgetboek’, het boek waarmee je elke week 100 euro wint (Lannoo).

 

In haar boeken vertelt Sara hoe je (persoonlijke) 'winst' kunt boeken in je leven en werk, niet alleen op het vlak van je budget, maar ook op persoonlijk vlak: minder stress, meer evenwicht en meer tijd!

 

Bestel hier een door Sara gesigneerd exemplaar van haar slimme boeken.

 

CONTACT

Maak van dit jaar je beste ooit! Organiseer jezelf, je gezin, je tijd, je budget, je leven en werk, en win een leven met minder stress, meer evenwicht en meer tijd voor wat er echt toe doet. Life & business coach en auteur Sara Van Wesenbeeck begeleidt en coacht je met plezier bij het met succes bereiken van deze doelen.

 

Contacteer Sara:

 

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain