bestel een boekje
Loading Quotes...

TIPS - Eindejaar zonder stress

RELAXTE FEESTDAGEN, DAAR KUN JE NIET VROEG GENOEG AAN BEGINNEN

 

Nu december uit de startblokken is en de Sint zijn plicht vervuld heeft, komen de feestdagen stilaan 'in the picture'. Geen sinecure om je alles te realiseren tijdens de drukte van het eindejaar waarin nog zoveel moet afgerond worden, zoveel werk verzet en er zo weinig tijd is. De gedachte alleen al bezorgt je stress, stress, stress.

 

Als je een relaxt eindejaar wil, zonder stress, dan is het zaak om op tijd te beginnen met de voorbereidingen. Zo kun je met volle teugen genieten van de feestdagen.

 

Met deze 10 feestelijke en opgeruimde tips van life & business coach, professional organizer en auteur van 'Het handboek voor de spitsuurvrouw' Sara Van Wesenbeeck kun je dat doel alvast met succes bereiken.

 

TIP 1 – Noteer alles

 

Schaf een notitieboekje aan en noteer alles voor de feestdagen op die ene plaats: to do’s, afspraken, (cadeau)ideeën, recepten, tips… Hou het notitieboekje altijd bij de hand en vul aan telkens je een to do of een idee hebt. Alles opschrijven maakt je hoofd lichter en leeg en geeft je een pak minder stress.

 

 

TIP 2 – Plan

 

Bereid je feestdagen goed voor. Begin vandaag nog met plannen. Schrijf op wat er moet gebeuren, wanneer het klaar moet zijn en welke acties je moet ondernemen om je doel te bereiken. Welke feestdagen ga je vieren? Waar breng je ze door? Op welke dagen? Wie nodig je uit? Zijn je kinderen tijdens de feestdagen bij jou of bij de andere ouder? Wie moet een cadeau krijgen? Hoe wordt het geven van cadeaus geregeld? Wie zorgt voor de feestmaaltijden? Leg de grote lijnen nu al vast, de details volgen later.

 

 

TIP 3 – Leg een eindejaarsbudget vast en bespaar

 

De eindejaarsperiode is een dure tijd. Om geen geldzorgen te hebben en om niet meer uit te geven dan gepland, is het handig dat je vooraf een budget maakt: hoeveel wil je uitgeven aan cadeaus, eten, kleren… Maak een raming, dan kom je niet voor grote (financiële) verrassingen te staan.

 

 

TIP 4 – Maak een lijst met cadeau-ideeën

 

Wie wil je een cadeau geven? Maak een lijst met cadeau-ideeën voor je gezin, familie en vrienden. Nu heb je nog tijd om er rustig over na te denken. Eens je lijst klaar is, kun je gericht en rustig op zoek gaan naar het ideale geschenk.

 

 

TIP 5 – Begin nu alvast met winkelen

 

Nu is het nog (vrij) rustig in de winkels. Maak van de gelegenheid gebruik om nu al je eindejaarsaankopen te doen. Zo vermijd je besluiteloosheid en lange files in overvolle shops. Vergeet niet om je budget bij te houden én om je boodschappenlijstje mee te nemen, ook voor de aankoop van geschenken.

 

 

TIP 6 – Vergeet de kerstboom niet

 

Trek er op tijd op uit om een kerstboom te kopen. Nu heb je nog de meeste keus en kun je de tijd nemen om prijzen te vergelijken. Koop je kerstboom bij voorkeur bij de kweker zelf, dat scheelt hem heel wat euro's.

 

 

TIP 7 – Verzamel en check je kerstversiering

 

Verzamel al je kerstversiering. Bij voorkeur bewaar je al je kerstspullen op eenzelfde plaats, in één doos bijvoorbeeld, dan hoef je niet langer naar je kerstspullen te zoeken. Kijk wat je nog hebt van vorig jaar en wat je nog moet bijkopen. Check ook of de kerstlampjes het nog doen. Probeer zoveel mogelijk spullen van vorige jaren te hergebruiken; daarmee kun je ook geld uitsparen. Ga ook nu al naar de winkel om je kerstversiering indien nodig aan te vullen.

 

 

TIP 8 – Organiseer jezelf en je omgeving

 

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je jezelf extra stress op de hals haalt om op enkele weken tijd je huis opgeruimd en aan de kant te krijgen. Begin er vandaag nog aan, geef eerst de kamers waar je met de feestdagen bezoek ontvangt een opruimbeurt, begin met het ordenen en wegdoen van alle spullen die rondslingeren.

 

 

TIP 9 – Delegeer

 

Denk niet dat je alles alleen moet doen voor en tijdens de feestdagen. Zoek hulp, geef je huisgenoten ook een taak en zorg dat iedereen zijn steentje bijdraagt tot het welslagen van de feesten. Vraag bijvoorbeeld ook aan je gasten om elk een deel van het feestmaal mee te brengen, of voor de drank te zorgen. Laat ook je kinderen helpen. De eindejaarsperiode is een ideale gelegenheid waarop kinderen iets kunnen (bij-)leren over organiseren, budgetteren en plannen.

 

 

TIP 10 – Denk nu al na over je ‘goede voornemens’

 

Maak een lijstje met je goede voornemens voor het nieuwe jaar, kies er een uit die je het meest belangrijk vindt en ga er in het nieuwe jaar voor. Je goede voornemens waarmaken, levert je heel wat op: een leven met minder stress, meer evenwicht, een ruimer budget en meer tijd voor de leuke dingen van het leven!

 

We wensen je hartverwarmende feestdagen!

 

 

LEES OOK

 

Het handboek voor de spitsuurvrouw - Sara Van WesenbeeckWil je een heel jaar lang je werk en privéleven in balans? Lees Sara's nieuwste boek 'Het handboek voor de spitsuurvrouw'., je survivalgids voor de ratrace van elke dag (in België en Nederland uitgegeven bij Lannoo).

 

Lees ook Sara's artikels en slimme boeken, voor meer (persoonlijke) 'winst' in je leven en werk:

 

 

CONTACT

Op zoek naar meer grip op je leven en werk? Meer 'plus' in je leven? Minder stress en meer tijd voor de leuke dingen van het leven?

 

Wil je van 2016 je beste jaar ooit te maken? Laat je coachen, begeleiden en adviseren door life & business coach, bemiddelaar en professional organizer Sara Van Wesenbeeck, thuis en op het werk.

 

  • Bel Sara: +32 (0)470 52 70 52

 

 

Facebook Twitter Linkedin
 
 

Terug naar boven

 
 
 

volg ons op Facebook

volg ons op Twitter

Sara Van Wesenbeeck op LinkedIn

sara

Je ervaren & discrete coach

Lees meer...

 
 
 

Zo maak je je goede voornemens écht waar

Bereik al je doelen in 2017, met deze handige checklist!

Lees meer...

 

Leef! (ook met een drukke agenda)

14 eenvoudige tips van om de drukte in jezelf te temmen.

Lees meer...

 

Nieuw: Coaching on board

Navigeer naar succes en geluk met coaching op het water, voor professionals en teams.

Lees meer...

 

Win de ratrace met ruime voorsprong

10 slimme tips voor een gezonde work life balans.

Lees meer...

 
 

 

Orde op zaken met PLUS ORGANIZING® thuis en op je werkplek

www.plusorganizing.be        kopje       +32(0)470 52 70 52        kopje       info@plusorganizing.be

Webdesign by Arnafee - Hosted by MyDomain